Translate

17 Aralık 2009 Perşembe

Tasarruf ederek ısınma yöntemleri

5. ve en üst katta oturuyorum. Salonum kuzey cepheye bakıyor, yatak ve çalışma odaları ise batıya. Sadece akşam güneşini alıyor. Apartman ise 30 senelik, yalıtım adına hiçbir şey yapılmamış. Kışın ısınmak için çılgınlar gibi para ödemek için tüm koşullar sağlanmış durumda.

Geçen sene, bu koşullarda evimi ısıtmaya çalışıyordum. Ortalama doğalgaz faturası 300 lira veriyordum. Kış ayları benim için kabus gibiydi. Sonra şansıma Mart ayında kombi iflas etti. Evsahibim aynı marka yeni bir kombi alıp taktırdı. Bu kombinin randımanı daha iyiydi. Hesaplarıma göre daha tasarruflu harcıyordu gazı.

Ancak asıl tasarrufu bu sene yapmaya başladım. Yaptıklarımı yaparsanız büyük ihtimalle siz de tasarruf edersiniz. Söylediğim her şey kışın kendini gösterdiği şu sıralar için geçerlidir. Kasımdaki yaz gibi havalar için değil.

Öncelikle kombiyi evde olmadığınız zamanlarda da en azından rölantide yakın gibi önerileri dinlemedim. Evden çıkarken kapatıyorum, eve gelince ise 45-50 derece arasına (su) getiriyorum sabaha kadar yanıyor. Şu ana kadar daha yükseğinde yakma ihtiyacım olmadı. Eski kombiyle daha yüksekte yakıp daha az ısıtıyordum evi.

Kombimin bakımını yetkili servise yaptırdım. En iyi ayarı onlar çekiyor. Hem kombinin sağlığı hem de randımanı için.

Evin içinin kuru olmaması da önemli. Ben kalorifer yakınca evi yeteri kadar nemlendiremiyorum. Peteklere asılan su kutuları pek işe yaramıyor. Onun yerine bir nem cihazı aldım. Sinbo marka, 40 lira. Soğuk nem üflüyor. Etrafında ıslaklık yaratmayan, şık bir teknoloji. Ev yeterince nemliyken ısı daha iyi muhafaza ediliyor. Ama bunu abartıp mikropların üremesine ortam yaratmamaya dikkat etmek lazım.

Gündüz perdeleri açıyorum. Eve gelince de perdeleri peteklerin üstünü kapatmayacak şekilde çekiyorum. Pencerelerden ısı kaybını bu şekilde engelliyorum. Gündüz ise evin mümkün olduğu kadar güneşlenmesini sağlıyorum.

Kalorifer peteklerinin arkalarındaki duvarları ellerseniz, soğuk olduklarını farkedersiniz (tabi evi cehennem gibi ısıtmıyorsanız). Yani bu peteğin verdiği ısının bir kısmı (bence büyük bir kısmı) bu duvardan kaçıyor demek. Izopan diye bir madde var. Cam yününün folyoyla kaplanmış hali. Çıplak elle dokunulmazsa rahatça kesiilip biçilebiliyor. Eğer cam yününden korkuyorsanız, yapı marketlerde daha ucuza satılan daha az etkili malzemeler var. Strafor sünger karışımı bir maddenin bir yüzü folyo kaplı levha haline getirilmesinden oluşan bir ürün. Onlardan alıp peteklerin arkasına sıkıştırırsanız, buradan ısı kaybını minimuma indirirsiniz ki bence en faydalı tasarruf metotlarından biri.

Eğer benim gibi yalnız yaşıyorsanız, özellikle haftasonları evdeyseniz evin her noktasını günün her anında aynı şekilde ısıtmaya ihtiyaç olmayabilir. Bu noktada ise bir infrared ısıtıcıyı devreye sokmakta fayda var. Ben normal bir haftasonunda evdeysem, çalışma odası - salon arası gidip gelirim. Isıtıcımı bu iki odada benimle beraber gezdiriyorum. Diğer odaların da kapılarını kapatmak fayda sağlıyor. Bu şekilde kombiyi düşük ısıda (mesela rölantide) tutarak, elektrikli ısıtıcı sayesinde kendimi ısıtıyorum. Marka olarak da VEITO tavsiye ederim. Bakmayın adının az duyulduğuna, çok kaliteli bir marka. Rezistans mekanizması diğerleri gibi değil, iplik gibi bir rezistansımsı şeridi var. Bu nasıl bir teknolojiyse, ısıtıcıyı açar açmaz 2-3 saniyede en yüksek sıcaklığına ulaşmasını sağlıyor. Alet kendini ısıtsın diye 10 dakika beklemeye gerek kalmıyor. Benim aldığım model dik duruyor, yüksekliği ayarlanabiliyor ve çok kolayca odadan odaya taşınabiliyor. İki oda arasında fişten çıkarmadan dolaştırabiliyorum.

Alet kendini ısıtmak için enerji kaybetmemesinden dolayı çok tasarruflu yanıyor. Üzerindeki programlar da çok başarılı. Kendini yakıp yakıp kapatma özelliği var, çok faydalı. Ve elektriği inanılmaz şekilde ölçülü kullanıyor. Buna bir de doğalgazla değişmeli ve tamamlayıcı olarak kullanınca, tasarrufun dibine vuruyorsunuz diyebilirim.

Geçen sene bu ay doğalgaza 370 lira ödemişim. Bu ay ise elektrik 43 lira, doğalgaz 89 lira geldi. Normalde elektriğe 35 lira civarı bir para veriyorum aylık. Yani ısıtıcı 7 lira farkettirdi. 89+7=96, hadi 100 lira diyelim. Arada 270 liralık bir fark var. Az değil.

Ocak ve Şubat ayları daha sert geçeceği için bu fark kesinlikle biraz azalacak, ama hiçbir zaman sıfıra veya negatife ulaşmayacağından eminim.